Friday, May 08, 2009

Menanti Masa..

Salam.. Alhamdulillah bulan ni banyak peristiwa yang berlaku di depan mata, maka banyaklah jua ceriter yang boleh kita kongsikan bersama.. Yang baik anda jadikan tauladan, yang buruk buatlah ia sebagai sempadan.. Sesungguhnya pengalaman banyak mengajar kita menjadi dewasa..

Alkisahnya semalam aku pegi ke satu pasaraya di Alamanda Putrajaya.. Nak carik bahan2 untuk wat Char Kuew Tiaw.. Ada org mengidam nak makan.. Dah dapat hampir semua menda2 yang diperlukan, tinggal lagi minyak bijan.. Ada tapi yg ada, sumer xada tanda halal.. So cancel, beli kat luar la.. Isk2 nama jer duk negara Islam tp payah tul nak dpt benda tanpa rasa syubhah..

Pastu duk round sambil tgk2 ayam n udang.. Dalam pada tu singgah jap kat area ikan.. Pada awalnya aku begitu teruja melihat ikan2 talapia tu hidup dalam aquarium.. Tapi biler aku perhati betul2, xada riak2 gembira pada wajah2 ikan2 yang ada dalam tu (aku punya tahap empati kepada haiwan esp. ikan dan kucing amat dasat so aku blh tau depa hepi ke x hehe).. Banyak tapi tiada kemeriahan.. Xada adengan kejar mengejar, bergurau senda..



Apa yang jelas masing2 muram, sedih dan kadang2 menganga dengan seluas2nya menyedut oksigen yang sangat terhad.. Haru aku tgk ikan2 tu.. Patutnya sumer hepi sebab aquarium tu cantik dan ramai kawan plak tu..



Tapi bila pandang sign kat ctu --> Ikan Hidup Segar!!.. Baru aku paham napa sumernya muram semcm.. Mereka hanya Menanti Masa untuk disiang hidup2 sbg santapan manusia2 yang inginkan kesegaran kononnya.. Apa la erti aquarium yang cantik, kawan yg ramai kalau hidup hanya untuk mati.. Siannya..





Smoga mereka mendapat ganjaran yang setimpal dari Allah Yang Maha Adil.. Betapa bsrnya pengorbanan mereka walaupun hanya sekadar ikan talapia..

Aku juga ingin ambil kesempatan untuk mengucapkan 'SLamaT Hari Ibu' pada bonda tersyg dan sumer ibu2 di dunia, khususnya buat Mak, Mama Ct, Sis Mazni, Sis Nuni, Ika, Tun Adillah Penilaian, Hajiawati Penilaian dan Adik aku.. Dan pada sumer2 Ibu2 yang aku kenali atau tidak.. Sygilah dan besarkan anak2 baik2 tau.. Beruntungnya jadi ibu, syurga anak2 terletak di bawah tapak kaki anda.. Insya Allah, pahit jerih.. Susah payah.. dan segala kesulitan akan membuahkan anak yg soleh/solehah.. Janji kene ikhlas dan byk bsabar ekk..

Mama.. Sesungguhnya jasa dan kasih syg mu tidak mampu ku balas.. Smoga Allah merahmati dan menyayangi mu dunia akhirat.. Kaulah buah hati ku.. Sayang ma..

Jumpa lagi.. Daaa..

No comments:

Post a Comment